كلية الطب البشري

المزيد ...

حول كلية الطب البشري

لقد تم تأسيس كلية الطب البشري في سنة 1973م، بمدينة طرابلس لتقوم بدورها المنوط بها والمتمثل في تخريج الكوادر الطبية المؤهلة، وفي سنة 1980م تم تخريج أول دفعة منها.

تعد كلية الطب البشري من أكبر كليات الجامعة وصرحاً من صروح المعرفة، بحيث أسهمت هذه الكلية خلال العقود الأربعة الماضية في إعداد وتخريج أطباء مؤهلين كان لهم الفضل بعد الله تعالى في إنجاح العمل الطبي من خلال المستشفيات المنتشرة في ربوع الوطن الحبيب لتقديم أفضل الخدمات الصحية، تضم كلية الطب البشري حالياً أكثر من 493 عضو هيئة تدريس جُلهم من العناصر الوطنية الذين كانوا من أوائل الدفعات في هذه الكلية والذين ساهموا في تقديم الخدمات الصحية اللازمة في المستشفيات والعيادات والمستوصفات.

قد تم إيفاد العديد من خريجي هذه الكلية لاستكمال دراستهم في الخارج والذين أثبتوا جدارتهم في التحصيل العلمي والسريري بشهادة العديد من الجامعات العالمية، هذا وفي الوقت الذي تسعي فيه الكلية لتفعيل برنامج الدراسات العليا في مختلف التخصصات فإنها تعمل علي تطوير مفردات مناهجها وطرق التدريس المواكبة لمتطلبات الجودة العالمية.

أخبار كلية الطب البشري

2020-11-23 48 0

الإثنين 23 نوفمبر 2020ماستقبلت كلية الطب البشري بجامعة طرابلس اليوم الإثنين وفد مركز ضمان جودة واعتماد المؤسسات التعليمية والتدريبية يضم كُلًّا من السّادة/ مدير المركز أ. د. محمد العتوق، مدير إدارة ضمان الجودة د. سالم الفرد، مدير إدارة الإعتماد ورئيس لجنة تقييم كلية الطب البشري د. عبدالمجيد شعبان، بالإضافة للسادة أعضاء لجنة التقييم؛ في حين كان في استقبال الوفد كُلًّا من السّادة/ رئيس جامعة طرابلس أ. د. نبيل النطاح، وكيل الكليات الطبية أ. د. عبدالرزاق العوزي، عميد كلية الطب أ. د. فاتن بن رجب، وكيل كلية الطب أ. د. خالد قدارة، أ. مراد البقار مدير الشؤون الإدارية والمالية بالكلية و رئيس قسم الجودة بكلية الطب د. ميلاد الغويل. وقد ابتدأت لجنة التقييم أعمالها اليوم لتقييم كلية الطب البشري مُؤسّسيًا وتكون بذلك أخذت أُولى الخطوات في طريق الاعتماد، وأيضًا لتكون أُولى كُليات الطب البشري بالجامعات الليبية التي تقدّمت للاعتماد المؤسسي من مركز ضمان الجودة.

عرض التفاصيل
المزيد من الأخبار

من يعمل بـكلية الطب البشري

يوجد بـكلية الطب البشري أكثر من 98 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ. فاتن عبد الحميد شعبان بن رجب

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في كلية الطب البشري

Mode of Cell Death in Mouse Brain Following Early Exposure to Low-Dose Trichloroethane: Apoptosis or Necrosis

The goal of this study was to investigate, in-vivo, the predominant mechanism of cell death, apoptosis versus necrosis, in the mature mouse brain exposed early to a ubiquitous environmental toxicant trichloroethane (TCE). A subset of male albino mice was injected intraperitoneally twice weekly for three weeks with TCE (100 and 400µg/kg). All animals were followed up for signs of toxicity and mortality. Changes in neural tissues were histpathologically evaluated. Biomarkers of brain cell number were also studied. The results showed that TCE insult triggered significant alterations in the microstructure of the brain tissues compared to controls. Mitotic figures and apoptotic changes such as chromatin condensation and nuclear fragments were also identified. Cell death analysis demonstrates that cell apoptosis with necrosis was evident in the TCE-treated groups. The percent of necrosis was quantified as 20.09 ± 2.57% at 100µg/kg TCE, 30.57 ± 5.18% at 400µg/kg TCE, and 12.67 ± 1.25% in controls. However, the percent of apoptosis was quantified as 29.18 ± 1.51% at 100µg/kg TCE, 20.14 ± 2.12% at 400µg/kg TCE, and 8 ± 1.25% in controls. There was also a significant reduction in the brain DNA content in the TCE-treated groups. Agarose gel electrophoresis is also provided further biochemical evidence of apoptosis by showing internucleosomal DNA fragmentation. These results correlated with neurobehavioral impairment. These findings indicate that TCE induces degeneration and apoptotic cell death in mouse brain, suggesting a crucial role played by apoptosis in TCE neurotoxicity.
Mohamed A. Al-Griw, Abdul Hakim Elnfati, Naser M. Salama, Massaud S. Maamar, Soad A. Treesh, Taher Shaibi(10-2015)
Publisher's website

دور إدارة الجودة الشاملة في تحسين أداء مؤسسات التعليم العالي الليبي

تهدف هذه الورقة إلى التعرف على إدارة الجودة الشاملة، وتأثيرها في تحسين أداء مؤسسات التعليم العالي الليبي والعالم العربي، وبيان الانعكاسات الايجابية في الأداء نتيجة لتطبيق إدارة الجودة الشاملة المتمثلة في (التحسين المستمر، واعتماد الإدارة على المعلومات عند اتخاذ القارارت، ودعم الإدارة العليا لتطبيق إدارة الجودة الشاملة، وتركيز الجهود على تلبية حاجات ورغبات الزبائن). إذ توضح هذه الورقة أن إدارة الجودة الشاملة هي أسلوب إداري حديث متميز، ويتطلب من جميع الباحثين في المؤسسات التعليمية في ليبيا، رفع مستوي المنتج التعليمي من خرجين، وبحوث ودارسات، بما يتناسب مع متطلبات مجتمعاتها كما تهدف هذه الورقة لتوضيح مدى تحقيق جودة التعليم حيث ا عتمد ، العالي في المؤسسات التعليمية العربية والليبية من خلال منهج نظري وصفي يستعرض في هذه الورقة الباحثين في هذه الورقة على الأدبيات، والدارسات السابقة المتعلقة بهذا الموضوع، مفهوم إدارة الجودة الشاملة في التعليم العالي، ومميازته، ومتطلباته، ومعوقاته، والتحديات التي تواجه التعليم العالي في العالم العربي بما فيهم دولة ليبيا بالتحديد. كما تتجلي أهمية الدارسة من خلال تناولها لموضوع يتسم بالحداثة ويعد تطبيق المبادئ والأساليب الحديثة على مؤسسات التعليم العالي الليبي في غاية الأهمية، وذلك من أجل الارتقاء بها إلى معدلات عالية من الأداء والجودة ورفع كفاءة الخدمات المقدمة للطلبة والعاملين والباحثين وأعضاء هيئة التدريس. من خلال هذه الدارسة التي قام بها الباحثين تم استخلاص نتيجة مفادها ان تطبيق إدارة الجودة الشاملة يساهم في تعزيز القدارت التنافسية للمؤسسات وبالدرجة التي تمكنها من تحقيق أداء متميز لمواجهة حدة المنافسة التي يتميز بها عصرنا الحالي. وقد توصل الباحثين في هذه الورقة من خلال الدارسات السابقة لاقتارح عدد من التوصيات من أهمها: نشر ثقافة الجودة، الاهتمام بدعم البحث العلمي، دعم الإدارة العليا لتطبيق معايير وا جارءات اعتماد مؤسسات التعليم العالي الليبي الصادرة من المركز الوطني لضمان الجودة.
محمد عبدالسلام محمد القريو , , (12-2018)
Publisher's website

Environmentally toxicant exposures induced intragenerational transmission of liver abnormalities in mice

Environmental toxicants such as chemicals, heavy metals, and pesticides have been shown to promote transgenerational inheritance of abnormal phenotypes and/or diseases to multiple subsequent generations following parental and/ or ancestral exposures. This study was designed to examine the potential transgenerational action of the environmental toxicant trichloroethane (TCE) on transmission of liver abnormality, and to elucidate the molecular etiology of hepatocyte cell damage. A total of thirty two healthy immature female albino mice were randomly divided into three equal groups as follows: a sham group, which did not receive any treatment; a vehicle group, which received corn oil alone, and TCE treated group (3 weeks, 100 μg/kg i.p., every 4th day). The F0 and F1 generation control and TCE populations were sacrificed at the age of four months, and various abnormalities histpathologically investigated. Cell death and oxidative stress indices were also measured. The present study provides experimental evidence for the inheritance of environmentally induced liver abnormalities in mice. The results of this study show that exposure to the TCE promoted adult onset liver abnormalities in F0 female mice as well as unexposed F1 generation offspring. It is the first study to report a transgenerational liver abnormalities in the F1 generation mice through maternal line prior to gestation. This finding was based on careful evaluation of liver histopathological abnormalities, apoptosis of hepatocytes, and measurements of oxidative stress biomarkers (lipid peroxidation, protein carbonylation, and nitric oxide) in control and TCE populations. There was an increase in liver histopathological abnormalities, cell death, and oxidative lipid damage in F0 and F1 hepatic tissues of TCE treated group. In conclusion, this study showed that the biological and health impacts of environmental toxicant TCE do not end in maternal adults, but are passed on to offspring generations. Hence, linking observed liver abnormality in the offspring to environmental exposure of their parental line. This study also illustrated that oxidative stress and apoptosis appear to be a molecular component of the hepatocyte cell injury.
Mohamed A. Al-Griw , Soad A. Treesh, Rabia O. Alghazeer, Sassia O. Regeai (7-2017)
Publisher's website